“Jól bírja a pezsgőt és a csókokat”

A huszonegy esztendőn át szolgált serleget felváltó új női kézilabda BL-trófea megtervezésére az Európai Kézilabda Szövetség (EHF) mellett a Magyar Kézilabda Szövetség, valamint a szakmai partnerként bevont budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) együttesen írt ki pályázatot, amelyet az Ádám Krisztián és Sipos Balázs iparművész páros nyert meg 2015-ben. Koncepciójukat a játék dinamikája inspirálta. Pár napja a Papp László Budapest Sportarénában a Győri Audi ETO csapata emelhette a magasba ezt a nagyon különleges díjat. Interjú Ádám Krisztián ötvösművésszel, a MOME művésztanárával!

Három éve hat alkotói csapat pályázott a MOME-ről a trófea megtervezésére. Szerinted mitől nyerhetett, emelkedett ki a Ti munkátok?
– Elképzelésem szerint a díj tárgy szokatlan formája és a koncepció győzte meg a nemzetközi bizottságot. Fontosnak éreztük, hogy bátor tárgyat tervezzünk, hiszen a kiíró egy új, jól azonosítható, ikonikus trófeát szeretett volna látni az új, a nőknél előtte egy évvel debütáló FINAL4 eseményen. Volt másik elképzelés is, de a rizikósabbat választottuk és bejött.

Gyönyörű forma, van benne lendület, nőiesség, minden, ami kell. Hogyan zajlott a tervezés? Hogyan született meg a trófeátok végső alakja? Volt valami megkötés?
– Elkezdtünk kézilabdát nézni… Na nem, de sok anyagot igyekeztünk begyűjteni a sportágról, annak múltjáról és jelenéről férfiaknál és nőknél egyaránt. Változás, dinamika, csapatjáték, érzelmek. Ez volt az a négy meghatározó szó, amelyre felépítettük a koncepciót, természetesen figyelembe véve a pályázati kiírást. A tárgy formálásának a taktikus, dinamikus téri játék, a labda útja, a passzok és a térben változó alakzat vonalának rajza volt az alapja. Szempontok voltak továbbá a jól azonosíthatóság, nőies és dinamikus, méretbeli és súlybeli megkötések, kötelezően megjelenítendő grafikai elemek, többszörözhetőség.

Hogyan zajlott, mennyi időbe telt az általatok megálmodott trófea elkészítése?
– Az első darab ijesztően rövid határidővel és emberfeletti munkával készült, több, a pályázaton is részt vett kollégánk segítségével. Az akkori, új trófea elkészítése nem ment zökkenőmentesen, igazi heroikus munka volt. Természetesen tanultunk a hibákból és folyamatosan korrigáltunk. A jelenlegi Final4 díj 5-6 hét alatt készül el.

Egy ilyen trófeának nyilván felemelhetőnek és látványosnak is kell lennie, akár nagyon messziről is. Milyen paraméterei lettek a kész darabnak?
– A felső rész fémből, a talp korong egy speciális műanyagból készült – 10 kg súlyú és 1 méter magas a trófea. Ezekre a paraméterekre természetesen már a kiírásban is kaptunk iránymutatást, de volt egy intervallum, amelybe bele kellett férni. Emlékeim szerint a súllyal nem volt egyszerű kalkulálni.

Huszonegy éven át szolgáló serleget váltott fel a trófeátok… Milyen érzés? Milyen “élesben” látni, ráadásul magyar csapat kezében?
– A női Final4 rendszert 2014 óta játsszák az Európai Kézilabdaszövetség csapatai. Ez a típusú döntő más sportágakban is bevált forma. Jól eladható, nagy eseménnyé fejleszthető bajnoki hétvége szervezhető köré. Az új tárgy megjelenése ennek a rendszernek a bevezetéséhez köthető. A trófea 2015-ös debütálása, a döntő utáni ceremónia közepette egyrészt nagyszerű érzés, másrészt elképesztő izgalom volt. Az pedig fantasztikus, hogy újra magyar csapat nyerte meg és vihette haza. Mindig kíváncsian várom, hogy fogadják és hogy kezelik, hogy használják ezt a kissé szokatlan formájú díjat. Ami biztos, a pezsgőt és a csókokat jól bírja.

Fotók: Gosztom Gergő

Fotó: Huszti István

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.